Fyrtioplusbloggen

Varmt välkommen hit! Jag har länge saknat oss 40-plussare med stora barn här i sociala medie-världen. Så här är platsen där du får ta del av min vardag, mina tankar och betraktelser. Här finns också bakning, pyssel, natur och tips och trix. Utbildad vårdadministratör & specialistundersköterska. Östgöte. Hackar ekorrhjulet på mitt vis och törstar alltid efter mer kunskap. Precis köpt vårt för-alltid hus som ska inredas i personlig & nostalgisk anda.

Länk här ovan till bloggens instagram samt portalen där alla äldre inlägg finns samlade.


  • Shopping, loppis & visst vill jag väl ha en sommarstuga ☀️

    Hopp! Onsdag allaredan men vi fyller semesterdagarna med både utflykter, hemmadagar och annat som behöver göras.

    Jag följer några konton på Instagram som förespråkar lite mer hur familjer levde förr (menar typ 60-tal 😅) och de lägger ut mycket relaterat till hur det är nu.

    Någon politiker hade gett som förslag att semestern skulle delas upp mer över hela året istället för fyra veckor på sommaren. En person hade då kommenterat ”Men hur ska vi hinna med allt som vi ligger efter med då? Det är ju på sommaren vi hinner slutföra alla projekt hemma och hälsa på släktingar vi annars inte har tid med”.

    Och är det så många lever? Från helg till helg? Kontot jag följer hänvisade till att förut kanske inte arbetade heltid, barnen var inte 45 timmar i veckan på förskola eller och det var lättare att leva mer i nuet.

    För mig är sommarsemestern härlig men egentligen bara en skön bonus och tillägg till vardagen.

    Köpt mig ännu en Dahlia idag. Skulle egentligen ha en ampel men var utplockat i hyllorna.

    Idag har jag också kommit på ännu en gång att jag vill ha en sommarstuga. Huset vi bor i nu är det bästa hus husmässigt vi haft. Ytan, planlösningen är toppen. Lägesmässigt har det mer att önska men vi kan inte heller kräva tystnad och utsikt mitt inne i samhället.

    Jag har ju landat i tanken att jag inte vill bo på landet, fördelarna här är större. Men en liten stuga säg 20 minuter härifrån? Att åka till på kvällen och andas tystnad, lugn och ro. Hänga en lördag, plocka blåbär, smygtitta på rådjur, hissa flaggan, kratta gruset och sen åka hem till det ljusa samhället på söndagen igen. Det bästa av båda världarna.

    Faktum är att jag redan hittat en p e r f e k t o stuga som har allt det där. Ska bara hitta lite cash. Just det, mannen är inte lika sugen på detta som jag så behöver börja en övertalningskampanj också.

    Idag var vi i Linköping. Loppis och lite annat som vi behövde och inte behövde. Gjorde misstaget att handla mat först. Hade faktiskt en kylväska med men den var för liten. Men en del hann vi med innan mjölken skulle surna.

    Hittar sällan så mycket på Tornbys loppismecka. Men dessa gardiner för totalt 89:-. Svart är inte min färg kanske på tyg men just i sovrummet kanske de ändå skulle passa. Ska tvätta de och prova imorgon.
    Dynor till utegruppen. 50:- styck.

    Mycket rea på Jysk och på hela Livli (I-huset har bytt namn igen. Själv säger jag fortfarande Ikano 😎) Sommarrea stod det överallt. Halva priset på alla sommarkläder. Kunde ju tro att sommaren var över fast den just börjat.

    Unnade oss nya kuddar, täcke och påslakan i flanell och linne. 60 % på Jysk. Lille hunden sov alltid i vår säng och fällde en del hår och så vidare. Nu när han inte finns kvar så tyckte vi det var dags att förnya dessa saker.

    Ni kanske sett på Instagram https://www.instagram.com/fyrtioplusbloggen/ resterande shoppingfynd.

    Nu ska jag sätta upp en limring på björken, hoppas bli av med myrorna. Hej hopp, ses, hörs! 🩶

  • Att hitta guldkorn till utflykter

    Nu tar vi igen de långsamma dagarna i helgen och kör all in med semesterturer. Vi ska ha hemmadagar med men man får passa nu också när vädret är så fint.

    Jag googlar efter pärlor i Sverige med fin natur. Helst sådana ställen som inte är så turistiga men är det fina ställen går även det bra.

    Vi började i Djäknesundet mot Karlsborg i Västergötland. Det är känt som Vätterns finaste badplats med turkosgrönt vatten. Och fint var det men finns lika fina i Motala också. Vi badade också, halleluja!

    Vatten är vårt element att trivas i tror jag, mer än skog. Så rofyllt.

    Det bästa med att ha tidig semester är att man är ganska ensam om det. Är man dessutom tidigt ute så är många platser folktomma vilket jag tycker är skönt.

    Sedan åkte vi förbi Tivedens nationalpark som jag både hört och läst mycket gott om. Ingen har dock sagt att det var ett helt träningspass att ta sig runt 😅 Brant som tusan, stockar, stenar och bumlingar. Men fint, absolut!

    Hade vi varit mer förberedda hade vi tagit med fika. Och återigen bättre skor, jag vet 😄 Ingen annan hade heller shorts, så vi kände oss rätt orutinerade.

    Sedan fortsatte vi till Karlsborg för mat och glass. En riktigt fin sommarstad med både Göta kanal och Vättern.

    På vägen hem fick jag SMS om att vi kunde hämta Unos urna. Så nu är han hemma igen 💙

    Vi var även förbi Nykil och hämtade upp en grej till sonens hus. Hemma gick sedan turboslangen eller något sådant av. Men nu är det som ni ser fixat 😄

    Ännu en härlig sommardag ☀️ Imorgon lutar det åt att vara hemma i trädgården och fixa i kapp. Hoppas ni har det fint och tar väl hand om de sista dagarna i juni 🌸

  • Ut på tur efter långsamma dagar

    Vi har haft några lååååångsamma dagar här hemma 😅 Visst gillar jag att inte ha något bestämt men det blir också långsamt. Speciellt när båda är hemma samtidigt för då tar jag mig för mindre av någon anledning, blir lite latare 🙂

    Sverige-matchen såg vi såklart, letade efter ena sonen som var på plats men såg han inte 😅

    Beställde pizza två timmar i förväg vilket var tur då det var lång väntetid

    Men idag var det äntligen en vanlig söndag så då blev det söndagsåkning. Målet var Omberg. Jag vet inte om jag någonsin varit där? Skolresan i trean kanske (alla treor i Östergötland åkte dit på skolresa förr, kanske nu med?) men jag har något minne av att jag var sjuk då.

    Har man inte varit på Omberg så är det sannerligen rörigt med alla stigar, leder och vägar. Vi har gått 16000 steg idag när vi säkerligen hade behövt gå hälften och ändå sett allt fint. Men all rörelse är väl bra trots skoskav 😊

    Ellen Keys vandringsled. Inget wow, kunde lika gärna gått spåret här hemma 😅
    Över stockar och sten

    Det är så fint intill Vättern och vi har egentligen rätt så nära till så mycket fint som man blir lite hemmablind för och glömmer bort.

    Hjässan är Ombergs högsta punkt och det var sista stoppet på Ombergsturen. Uppförsbacke såklart med tunga ben 🙄

    Men vilken evinnerlig utsikt. Magisk! Så liten man ändå är på jorden när man ser allt det här.

    Stannade till vid Nostalgiladan i Vadstena. Har aldrig hittat någonting där, det är en lite dyrare loppis med mer gammalt finare antikt. Blir nog inga fler besök där men tips för er som gillar sådant.

    På vägen hem åkte vi sedan en omväg ända hem till någon i Borensberg och köpte regntunnor. Mobilerna hade extremt lite batteri men det räckte som tur var till kartan så vi hittade fram och till betalningen. Blev inga mer stopp på vägen sen. Så beroende man är nu för tiden av telefonen. Mitt bankkort, swishen, kartan, kontakterna, ja allt är ju där i.

    Nu ska jag planera kommande vecka med massor roligheter blandat med även lite långsamhet. Balans mina vänner, balans.

    Hej hopp! 💛

  • Lediga dagar

    Så härligt med lediga dagar och jag njuter varje minut. Ibland känns det som bloggen blir en kopia av det jag redan lagt ut på Instagram men jag ska försöka att variera mig 😅

    Sonen åkte iväg till USA igår kväll och är borta cirka tre veckor. Han och två kompisar ska se på VM och turista. Jag borde vara van då stora sonen bodde i USA flera år men det är ändå lite jobbigt när de är så långt borta. Men det är ju en rolig upplevelse för de och jag försöker hålla mig sysselsatt här hemma ☺️

    Provade att göra rabarberglass idag. Skulle haft lite mer sött i men annars blev den bra.

    Tvingade mannen att fika när han kom hem från jobbet. Han var mätt då de fått grillat till lunch 😅

    Vilken trädgård vi har! Det stod inget om det i annonsen så jag är glad och överraskad. Hittar nya växter varje dag och någon trädgårdsintresserad har definitivt bott här en gång i tiden.

    Älskade pioner 🌸 Vet inte om de ska vara där eller om jag ska plocka in dem. De står på ett ställe som jag inte ser från huset eller altan.

    När vi åkte från veterinären sa vi båda två att vi aldrig ska ha ett djur igen. Det var alldeles för jobbigt att ta bort honom. Och det kommer vi hålla. Mitt i allt var det flera val också. Vi valde en urna för annars skulle han skickas till Skåne. Vet ni att avlivning och kremering kostade 7500:-? Försäkringen tog 2400:-. Tycker djurens vård överlag borde vara billigare så ingen någonsin drar sig för att åka till veterinär.

    Idag har jag gjort sådant där man inte hinner eller tar tag i på vardagen. Tvättat filtar, överkast och mattor. Städat ur bilen och justerat i garderoberna. Känns skönt och det är semester för mig, att plocka hemma i sin egna takt.

    Jag har gjort midsommarfint med. Pynta till högtider är ju så skoj.

    Juni har gått så fort hittills att jag glömt byta månadstavla. Blir så glad av dessa bilder.

    Imorgon jobbar mannen sista dagen sedan har vi tre veckor ihop. Jag vill se fin natur, hälsa på hos människor, ta emot besök och åka på många loppisar. Hoppas mannen vill detsamma 😅

    Här kommer lite blandade bilder från veckan:

    Önskar er en fortsatt fin vecka 🌸

  • Mitt största intresse är hus

    Hejhopp. Dagarna fortsätter här fast utan vår vovve. Tunga dagar men i bakhuvudet vilar tryggt att beslutet var helt rätt. Så känns ändå bra på ett sätt fast att det såklart är tomt. Man glömmer också för några sekunder då och då att han inte ligger där inne på sängen som han brukar.Jag räknar ner timmarna till semester nu och detta år är det av flera anledningar väldigt efterlängtat.


    Ibland när någon frågat vad jag har för intresse har jag haft svårt att svara på det. Har inte haft något speciellt genom åren. Men så har jag kommit fram till att hus är mitt största intresse. Kan prata i evigheter om våra hus, om andras hus eller hus som är till salu. Jag läser till och med alla besiktningsprotokoll och energideklarationer på de hus som ligger ute i kommunen på Hemnet. Nördigt men otroligt spännande faktiskt 😅

    Extra roligt är det ju när man gör iordning ett hus där skillnaden blir väldigt stor. För cirka åtta år sedan köpte vi ett igenvuxet torp här i Mantorp som varit obebott väldigt länge.

    Att röja där var så kallat satisfying

    Det är det enda hus vi sålt innan vi var helt klara. Vi flyttade själva i samma veva och kände att vi ville koncentrera oss på huvudhuset.

    Lite samma är det med sonens hus. Sist jag var där och hjälpte till med tomten så stannade flera personer och påtalade vilken skillnad det blev med allt. Allt var vildvuxet där när han köpte det.

    Ser bara det roliga med att ta tag i denna plattgång

    Efter:

    Stor tomt

    Kanske kommer det ut som kommande snart men det lutar åt augusti. Det är lite för nära semestertider nu.

    Kärran vi köpte när vi köpte hus har fått jobba färdigt nu och ska ut på annons även den.

    Jag ska försöka njuta av att projekten här hemma är i hamn. Eller finns väl alltid något att pyssla med men de stora är klara. Ibland kan jag tycka själva resan är det roliga. Kanske därför vi haft så många hus.

    I sommar ska jag pyssla lite mer med våran tomt också nu när jag vet vad som växer där.

    Pionerna börjar slå ut. Så vackra.

    Snart är det midsommar och då kanske potatisen jag sått är klar också. Dillen har jag redan skördat och fryst in.

    Bästa örtsaxen

    I år har vi ingenting planerat på midsommar. Nu för tiden gör det mig ingenting, jag vet att de procenten som firar stort egentligen är färre än de som firar smått. Förr var jag mer Fomo-fear of missing out. Jag är faktiskt riktigt trygg i mig själv nu för tiden, bryr mig föga om vad folk tycker fast att många av mina val och åsikter alltid varit på snudden till konstiga enligt normen 😅

    Nog skrivet för idag, ses, hörs 🩷

  • Tack för allt Uno 💙

    Vår lilla Uno blev sjuk häromdagen och inte bättre. Idag blev han ännu lite sämre och vi förstod att det bästa och mest värdiga för honom var att få somna in. I februari blev han 16 år och krämporna hade dessutom börjat visa sig så sakteligen. 

    Han somnade stilla in med mannens och min hand tryggt omslutet om hans rygg. 

    Så fruktansvärt ledsamt och så himla tomt blev det med ens. Inga tassar som slog mot golvet när vi kom hem, en ekande tom säng och orörda mat-och vattenskålar. 

    Jag var också lite besviken över att jag egentligen inte fick vara hemma från jobbet och vara med under hans sista stund . ”Inte ett giltigt skäl”. Sådana är visst reglerna, fast att jag inte skulle haft energi att utföra ett bra jobb. Men det fanns inte en chans att jag inte skulle vara med och dessutom vem orkar jobba när man vet att ens bästa familjevän tar sina sista andetag? Nu löste det sig på ett sätt ändå men bitterheten och besvikelsen låg kvar hos mig som ett lite blött täcke över hela situationen. 

    Ikväll ska jag iallafall samla ihop alla hans saker förutom kopplet och packa bort det. Gör för ont att se allt framme. Jag vet att beslutet var det bästa och att det inte fanns något annat val. Men han har funnits med hela barnens uppväxt och varit en del av familjen så tomheten är tung, så tung. 

    Tack Uno för alla fina år 💔💙

  • Det finns trötthet & så finns det härlig trötthet

    Tre-ledigheten går mot sitt slut och nu väntar en vecka där jag endast är ledig en dag. Men sen! Ja då väntar fyra veckors semester! Jag ser fram emot att vakna och inte ha någon tid att passa. Fylla dagarna, tiden med liv på eget vis.

    Sonens husprojekt närmar sig mål och jag och mannen har hjälpt till lite både fredag och söndag med lite av det sista. Sonen har själv med några kompisar gjort iordning och målat fasaden och det blev en enorm skillnad.

    Innan:

    Efter:

    Han är i Norrland och jobbar nu och sen ska han till USA så vi får se när det blir klart för annons.

    Jag gick 15000 steg på den där tomten igår. Fixade rabatter och annat. En rätt så eftersatt trädgård och då är det desto roligare att göra fint.

    Plåstret lossnade och då funkar det bra med maskeringstejp 😅 Ska ta bort stygnen på torsdag.

    Så igår kväll var jag skönt trött. En sådan där trötthet man kan ha när man gjort mycket och känner sig nöjd. Tycker bra mycket bättre om den tröttheten är den jag kan ha när jag gjort för lite. Men kanske blandar ihop det med när jag är lat 🤷‍♀️

    Annars så tar jag kort på allt i min egna trädgård just nu och frågar Chattis vad det är för växter. Det finns otroligt mycket växter och blommor här vilket jag såklart är mycket nöjd med. Hittar något nytt varje dag och lär mig namn.

    Vi är klara här hemma nu med renoveringar. Hallen stod klar i veckan, väntar bara på några tavlor så ska jag visa er slutresultatet. Såklart finns det alltid fix när man är husägare men inget mer slipdamm och spackling. Känns så skönt att dessutom ha det klart innan semestern.

    Så härligt att torka tvätten utomhus. En tvättställning i trä skulle vara fint. Men ska nog låta mannen ha lite ledigt från byggprojekt nu, för även om jag försöker själv så vet jag att han kommer bli inblandad 😅

    Nu ska jag fixa med lite smått här hemma innan det blir jobb efter lunch. Och så hoppas jag ni får en riktigt härlig vecka 🌸🔆

  • Vad betyder det egentligen att vara framgångsrik?

    Så långt jag kommer ihåg så har jag aldrig drömt om en karriär, att tjäna massor pengar eller att bli något speciellt. Jag har i och för sig pluggat en massa, nästan ett år på högskolan med pedagogik och demenssjukdomar, och på yrkeshögskolan till specialistundersköterska och vårdadministratör. Men aldrig för att bli något eller någon speciell. ”Kunskap är aldrig tungt att bära” som du pappa skulle säga.

    Istället har min dröm alltid varit familjelivet. Mitt stora mål här i livet. Och idag när vi var hemma i vårt hus mitt i villasamhället så slog det mig att jag lever min dröm.

    Svenssonlivet. Kan inte tänka mig ett bättre liv än det. Tvätta bilen, gå ut med hunden, storson kom på besök och vi grillade, påta i trädgården, ta fram högtryckstvätten, baka till tre-kaffet, fixa med huset.

    Och nu när barnen är stora så fortsätter det som det gjort i så många år fast i ett annat format. Ett lugnare tempo på ett vis med mer tid till att göra mer. Precis så som jag önskar.

    Kanske har du haft eller har en annan dröm om framgång. Vad betyder ordet för dig?

    Och så sitter jag där i uterummet i tegelhuset och funderar. På barnen som vuxit upp och har det bra och lilla hunden som varit med så länge. Mannen som jag hängt ihop med sedan sena tonår och den skinande Volvon på parkeringen. På måndag går jag återigen till mitt jobb som undersköterska. Ett arbete där jag är behövd och får göra skillnad för någon som behöver det. Det lilla, det enkla. Och i min lilla värld med mina mått mätt känner jag mig just så otroligt framgångsrik…

  • Juni, stygn & bjuda hem

    Ja nu är det redan juni, tänk att våren alltid går så fort. Vädret är fram och tillbaka men titta så fint det kan bli då. Bilden tog jag från cykeln på väg hem från jobbet en kväll.

    Igår var jag på vårdcentralen och tog bort det där röda märket jag pratat om förut. Egentligen verkar det inte vara någon fara alls men eftersom det inte försvunnit så togs det bort. Skulle det vara något så är det basalcellscancer. Det låter ju hemskt men det är det inte. Det är egentligen ett förstadie till hudcancer men när det tas bort är det borta i såfall. Så nu är det gjort. Det syddes med några stygn så jag försöker skydda det så gott det går.

    Hepp!

    Jag är ju rödlätt i grunden så jag ska egentligen inte vara i solen alls.

    Hej från 80-talet

    Och sen på kvällen kom mina forna kollegor på mat och tårta. Ni har väl redan sett det på Instagram men nu får ni se det igen.

    Till tårtan använde jag den här när bottnarna skulle delas. Minns inte var jag köpte den men bra var den.

    Juni, juli, augusti. Nu ligger det framför oss och jag ska ta till vara på alla dagar utan för den delen känna stress och press.

    Fina servetter

    Jag jobbar faktiskt bara en vecka till sen har jag fyra veckors semester. Otroligt att vi redan är där. Jag har en vecka själv innan mannen också går på sin. Vi har inte pratat en enda gång om semestern tror jag 😅, vi har haft fullt upp. Men vi brukar inte planera något mer än att ta dagarna dag för dag. Dagsutflykter är det vi gör mest, jag sover bäst hemma i min egna säng.

    Hemma är alltid bäst oavsett var mitt hemma är

    Trädgården vill jag vara lite mer i nu i sommar och få fint i alla rabatter. Jag fick en fin blomma i går- himmelsöga. Den ska jag plantera nu tänkte jag.

    Solanum

    Jag har jobbat idag och kom nyss hem efter att gjort lite ärenden både på Mobban (vägrar säga något annat nytt namn 😅) och uppe på Gulf. Imorgon blir det också jobb men sedan har vi tre dagar ledigt ihop. Mannen har tydligen något kompensationsledigt för att nationaldagen är på en lördag.

    Lamporna är uppe

    Och handtagen på plats

    Hallen och trappen är faktiskt helt klar nu. Jag väntar på två tavlor sen ska jag visa er allt.

    Hej svejs!

  • En dag i trädgården

    ”Jag trivs inte med tomten, den är så kal och så mycket insyn”

    Och så plötligt exploderade världen i grönska och ovanstående mening var helt ofattbart att jag ens kunde yttra. För titta bara på bilderna från idag:

    Jag har rensat mycket ogräs idag. Längs med hela framsidan är det en stor rabatt med massvis perenna växter. Jag vet inte helt säkert vad som är ogräs och inte men det uppenbara håller jag på att ta bort. Vilket verkar vara ett evighetsjobb 😅

    Massor olika växter bildar en sorts häck

    Kom ut på en promenad tidigt i morse. Var länge sedan nu då annat prioriterats. Jag får ju i snitt 10-12000 steg på ett arbetspass men den friska luften är det ju mindre av. Så fint nu överallt så jag knappt ville gå hem.

    Nu väntar jobb för mig i tre dagar. Vädret skulle visst bli lite sämre. På tisdag hoppas jag på sol för då kommer sju av mina gamla kollegor hit på mat och fika. Ska bli kul och dessutom så roligt att förbereda och planera inför detta. En fördel att bo större, att bjuda hem utan att trängs. Funderar på att bjuda hem mina nuvarande också, men det får nog bli efter sommaren isåfall 😅

    Välkomna

    Men nu är det väl ändå dags att fira fredag trots att det är jobb imorgon! En glass i skuggan får det bli.

    Önskar er en härlig helg 🔆